,

Årsberetning Nyker Borgerforening 2021

Ved generalforsamling d. 24/3-2021

Som med alt andet det seneste år, har det heller ikke været et helt normalt år i Nyker Borgerforening. Coronaen satte også sine spor i Nyker.

Det var dog ikke det der fyldte mest for et år siden. Der var nemlig to herre som havde satte dybe spor i Nykers nyere historie, som havde valgt at købe hus i den forkerte by. Kim Koch-Hansen og ikke mindst Jørgen Hammer gjorde et enormt stykke arbejde for at gøre Nyker til et bedre sted at bo i. Der er blevet sagt tak mange gange, og med rette, men jeg vil alligevel gerne benytte muligheden for at sige det endnu engang. Tak for jeres arbejde og specielt tak til Jørgen for din enorme indsats i Nyker Borgerforening.

Med to nye ansigter i foreningen, jeg selv som en af dem, og generelt en ung borgerforening, så vi nu muligheden for at ryste posen og se på tingene med friske øjne. Ambitioner var der mange af, det er der stadig, men vi har måtte holde dem på tegnebrættet indtil videre. Derfor glæder vi os også enormt meget til at vi får lov til at mødes igen.

For aflysninger har fyldt meget det seneste år. Fællesspisningerne har ikke været gennemført i over et år. Sankt Hans blev ikke som det plejer, men vi fik alligevel markeret dagen med fakler og lys i forhaverne, plus flot blomsterkrans i flagstangen ved krydset Nyker Hovedgade og Kirkebyvej. Den normale julefejring blev også lagt på hylden i år, det samme skete også for fastelavn.

Nogle ting blev dog gennemført, nogle med lidt alternative løsninger, men dog gennemført. Halloween har fyldt meget i Nyker. Skræmmende udklædte unge mennesker plejer at gå fra dør til dør, det sidste var ikke en mulighed, men med stor hjælp fra Sanja Monrad blev der arrangeret halloween-løb med poster rundt i hele byen. Hønseskoven blev pyntet med græskar udskåret af Børnehuset og BFI’s børnehave og SFO. Så da dagen kom, så vi alligevel udklædte børn og voksne gå rundt i Nyker, med afstand og helt efter reglerne.

Juleudsmykningen forsøgte vi også at give et ekstra pift. Den nye fine toiletbygning fik en ordentlig omgang lyskæder. Nogle vil endda sige at den lyste så meget at man kunne se det fra rummet, men glæden varede ku net par dage. Vej og Park havde nemlig sat sig i hovedet at BRK’s toiletbygninger ikke skulle julepyntes… og sådan blev det. Vi påtænker dog at gøre forsøget igen næste år.

Apropos udsmykning har flere af byens lygtepæle fået et par flotte dekorerede æg. Igen har Nyker Børnehus og BFI’s børnehave og SFO været i gang. Æggene vil blive en del af byens faste påskeudsmykning, som forhåbentlig vil vokse de næste mange år.

Her står vi så nu. Forhåbentlig på vej ud af restriktioner og begrænsninger. Med lysere tider foran os. Og Nyker har sjældent stået stærkere end vi gør nu. Husene bliver revet væk, Nyker IF oplever en voldsom vækst og skolen melder om fylde klasser. Derudover er vi en del af et klyngesamarbejde med Klemmesker, Rø og Årsballe, som for få uger siden fik bevilliget 4,5 millioner kroner. De penge kommer til at betyde meget for vores område. Helt konkret vil Morten Svensens Have få nogle fine hængekøjer og bænke. Det er et projekt der løber over de næste tre år, men jeg er overbevist om at det kommer til glæde og gavn for os alle her i byen og omkring Nyker.

Inden jeg slutter beretningen er der lige nogle mennesker jeg gerne vil sige tak til. Sanja Monrad skal have endnu en ”tak” for sin store indsats omkring halloween. Hendes mand Kasper skal nu også have en stort tak. Han er nemlig manden bag den nye flotte hjemmeside nyker.dk. Hvis I ikke allerede har været inde og se den, så kan det varmt anbefales.

Der er en sidste vil jeg gerne sige en enormt stor tak til er Birgitte. Birgitte, som har været en del af bestyrelsen, har valgt ikke valgt at genopstille. Birgitte har gjort enormt meget for bestyrelsen og dermed også for Nyker. Det er umuligt at tælle de timer hun har lagt i frivilligt arbejde. Hun vil virkelig blive savnet, og ikke kun i hendes funktion som kassere, men som god ven og kollega i foreningen. Mange tak Birgitte.

Her slutter min beretning. Os i Nyker Borgerforening glæder os meget til det år som kommer. Vi håber vi kan være med til at give jer alle og mange andre i byen, nogle gode oplevelser. Oplevelser som kan være med til at gøre os alle glade og stolte over at bo i Nyker. Så følg med på Facebook og se efter flyers i jeres postkasser. Vi har mangle planer og forsøger at dryppe dem ud over året.

Vi ses

Formand for Nyker Borgerforening – Mattias Landberg-Krarup

Hent dokumentet (PDF) her

0 svar

Vil du være med i samtalen?
Så skriv bare løs!